Khamis, 26 Ogos 2010

BUKAN SALAH AKU

Bila buka je semester baru, akan ada orang yang hantar aku. Bila cuti je, akan ada orang yang akan ambil aku. Sememangnya aku ni tak pandai nak berdikari. Dan aku takut untuk berlajar berdikari sebab aku ni mudah alpa. Maksud aku, aku takut bila aku dah pandai naik bus, pandai naik komuter aku akan obses untuk keluar sendiri tanpa ditemani. Dan ini akan berlanjutan kepada jumpa teman baru, bersosial dan seterusnya membawa aku ke jalan yang salah. Sebab aku kenal diri aku. Aku ni mudah alpa. Mudah dipengaruhi. Itulah diri aku. Pernah juga ibuku menyuruh aku berdikari. Senang. Tapi aku pula menasihati ibuku. “ ma, janganlah suruh saya berdikari, saya takut jika sesuatu yang tidak diingini berlaku ke atas diri saya. Sebab saya mudah dipengaruhi oleh keadaan sekeliling. Saya takut dan saya nak ma faham, saya tak nak suatu hari nanti saya membelakangkan ma”. Sebenarnya aku tak faham dengan diri aku. Kenapa aku susah sangat nak belajar hidup sendiri?aku tak tahu jika suatu hari nanti aku terpaksa bersendiri, aku tak boleh bayangkan situasi aku masa tu. Menakutkan...! mungkin aku begini disebabkan asuhan. Bukan nak salahkan orang tua, tapi itulah hakikatnya. Sejak kecil aku tak pernah diajar untuk berdikari. Semua keperluan disediakan. Ma aku tak pernah memaksa aku untuk melakukan apa yang aku tak mahu. Aku bosan asyik bergantung hidup pada orang. Pernah aku cuba untuk berdikari. Pernah beberapa kali. Tapi tak berjaya. Perasaan takut dan kurang yakin diri mengatasi segala-galanya. Aku harap suatu hari nanti aku akan dapat belajar semua termasuklah cara untuk berkomunikasi dengan orang lain. Macam mana kalau suatu hari nanti aku kena berjumpa bakal mentua?apa aku nak cakap dengannya?selalu kalau saudara mara datang rumah aku akan duduk di mana-mana sudut atau duduk saja di dalam bilik. Menyendiri. Aku sememangnya tak tahu cara nak memulakan ayat. aku malu!Tak tahu nak bercakap dengan orang. Kalau aku kurang bercakap bila jumpa orang baru tu, jangan cakap aku sombong. Sebab aku akan jadi marah...!~~~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan