Khamis, 26 Ogos 2010

AKU PUNYA HATI...

Ada hati juga dia rupanya…aku ingatkan hati batu! bila dia buat aku, dia tak pikir ke yang aku ni pun manusia, ada hati macam dia?dia patut lebih hormat aku sebagai senior. Bila aku cakap, kawan dia membela, apa kawan dia tahu tentang apa yang terjadi antara aku dengan dia?budak mentah yang hanya pandai berbicara namun tidak tahu makna keseluruhan cerita. Sebelum bercakap sesuatu tolonglah selidik, bukan main percaya apa yang disampaikan sebelah pihak sahaja. Kiranya demikian, siapa yang cepat menyampaikan cerita,dialah yang bercakap benar, begitukah?sepatutnya manusia yang cepat menyampaikan cerita itulah manusia gelojoh dan tidak beretika. Tidak memikirkan kesan daripada percakapannya. Pada aku, orang yang percaya sebelah pihak tanpa usul periksa setelah mendengar ceritanya itu dinamakan orang bodoh, dan orang yang menyampaikan cerita yang tidak benar itu ialah orang yang pengecut. Sebelum bercakap tentang apa pun, fikirlah dulu, selidik. Bukankah menambahkan dosa bercakap tentang perkara yang tidak benar?adakah orang yang berlagak baik itu akan didahulukan oleh manusia-manusia di dunia ini dalam apa perkara pun?kalau luaran manis tetapi busuk di dalam bagaimana?apa gunanya?dan kalau luaranya kelihatan buruk tetapi di dalam sebenarnya baik, apa maksudnya?orang yang bagaimana sebenarnya yang kita pilih?yang cantik di luar dan buruk di dalam?atau yang buruk di luar dan cantik di dalam?sememangnya kita tidak dapat menilai semua itu dengan hanya mata kasar. Oleh yang demikian, pikirlah...sebelum menilai seseorang, kaji dalamannya dahulu. Janganlah melihat luaran. Melihat yang tersurat dan tersirat adalah lebih baik daripada melihat yang tersurat tanpa melihat yang tersirat. Fikirlah...aku pun punya hati dan perasaan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan