Khamis, 22 Julai 2010

Janganlah

Janganlah perasan cantik kalau tak cantik
Dan janganlah perasan hensem kalau memang hakikatnya anda tidak hensem.

Ramai yang macam ni sekarang. Aku tak tahu mengapa. Ada yang terlalu yakin dengan ’kecantikan’ yang dimiliki.

Cth senior aku yang bermulut jahat: aku tak mahu bagitau detail dia, bukan nak menjatuhkan dia, Cuma nak bagi contoh pengajaran yang boleh menimbulkan kebencian. Penat aku melihatnya. Tercari-cari di mana keistimewaannya. Yea...memang dia punya kelebihan. Pada keyakinanya! Tapi tolonglah, janganlah terlalu berlagak. Meluat aku tengok. Sampaikan aku senyum pun dia wat tak tahu, maklumlah takut jatuh emas kat mulut tu. Huh~~~(cantik sangat ke dia tu?)pada aku macam biasa-biasa je...yang lebih padanya adalah dia miliki kulit yang putih. Tu je k! Tak lebih. Hidung? Jambu asenya. mulut?hahaahha...bila ingat kat dia macam lawak pulak, perasan cantik tapi tak cantik, kesian kan... (jahatnyer aku!) tak pela, malas la aku nak cerita. Tambah dosa je. Aku bukan tidak mensyukuri ketentuan-Nya, jauh sekali meghina, aku sekadar nak mengingatkan.

Ada 4 golongan manusia yang menonjol dan yang sederhana tu tak payah cakapla:

1)ada muka cantik tp perangai buruk orang menyampah.
2)ada muka tak cantik perangai pun buruk orang benci.
3)ada muka buruk perangai baik,tak apa...orang tak kisah.
4)ada muka cantik, perangai cantik...alhamdulillah...tu satu anugerah.

Aku sangat suka golongan yang ke 3 dan 4.

Tapi tolong la ea...tolong...jangan perasan sangat. Malu kat orang...orang akan mengata, malu...eeee...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan